Het zwakke geslacht: van handdoek tot voiture balai.

2 september 2014 - Marigny-l'Église, Frankrijk

De radiostilte van de afgelopen dagen wees er misschien al op: ook de doorstart was geen lang leven beschoren. Mijn rechterbeen bleek meer zwakke plekken te hebben dan het zich nu dapper werende scheenbeen. De verdere details zal ik hier onvermeld laten, maar hoe dan ook: verder lopen dan de voorlaatste etappe naar Vézelay was voor mij niet meer verantwoord. De laatste 18 kilometers heb ik per bus afgelegd. Omdat we deze etappe in 2011 al hadden gelopen, tel ik hem lekker toch. Voor zover het nog een vraag was wie het sterke geslacht is, dan is die nu ondubbelzinnig beantwoord. Irma is in topconditie en dendert gestaag door. De wandeling van gisteren heeft zij alleen volbracht en dat zal ook de komende week op weg naar Bourges zo zijn. Nu ik de handdoek geworpen heb, kan ik een lang gekoesterde wens vervullen. Chauffeur zijn van een heuse bezem- en ravitailleringswagen.

We zijn nu in het paradijsje van Paul en Wieneke in Marigny-l'Église en blijven daar ook vanavond nog. Onder het genot van een sigaartje en een wijntje worden we hier helemaal in de watten gelegd. Vandaag reizen we terug naar Troyes om onze eigen bezemwagen op te halen en morgen begint Irma aan haar solotocht naar Bourges met mij in de voiture balai.

Een verslagje van de reisbelevenissen van de afgelopen dagen volgt nog.

1. K-J:
    2 september 2014
    Tsja, het is niet anders... en dat Irma de sterkere is, had ik allang door! :-)
    Maak er in ieder geval nog een leuke vakantie van: jullie hebben nog genoeg tijd om thuis te zitten.
    En Irma: als je naar huis komt: niet meteen aan het werk gaan voor de HAN!
  2. Claudia:
    2 september 2014
    Beste Joost en Irma, saai wordt nooit bij jullie. Joost, ik ken je niet, maar ik vind het toch jammer voor je. Aan de andere kant zie ik dat je het weer positief oppakt. Goed van je. En nu gaat Irma dus deels de weg alleen. Een hele andere wending, maar dit is dus de weg die jullie moeten gaan. Geniet ervan! Groet, Claudia
  3. Ari:
    2 september 2014
    Niet leuk natuurlijk dat het zo moet "lopen".
    Een wijsgeer zei eens: 'Elk nadeel heb z'n voordeel'.
    Dat voordeel voor Irma is het niet zelf meer hoeven dragen van de bagage.
    Dat loopt toch een stuk prettiger.
    Maak er beide toch een mooie tocht van.
    Succes. Ari
  4. Theo:
    Helaas, helaas helaas.
    Probeer er desondanks het beste ervan te maken. Jullie plannen zien er goed uit. Blijf zo lang mogelijk in andere sferen.
    LG, Theo
  5. Hans en Eileen:
    2 september 2014
    Lieve Irma en Joost, wat vervelend voor jou, Joost en wat dapper van jou, Irma, om je niet af te laten houden van je voornemen en zelf wel verder te wandelen. Wat heerlijk ook om nu de auto in Troyes te kunnen ophalen en zo ´s avonds toch telkens weer samen te kunnen genieten van de verstilde sfeer die dan over het landschap neerdaalt. Nog heel veel mooie en inspirerende momenten toegewenst aan jullie allebei. Veel liefs en sterkte aan jullie beiden en beterschap aan jou, Joost. Hans en Eileen.
  6. Hans-Peter:
    2 september 2014
    Ach, ja... da's werkelijk vervelend. Ja, dat vrouwen het sterke geslacht zijn... dat wordt zoweer pijnlijk duidelijk. Maar dat wist ik al... zo tussen 'ons' Franciscanen en 'onze zussen' de Clarissen is dat ook duidelijk.
    Nu ja, het is in ieder geval fijn dat jullie met deze oplossing samen jullie weg vervolgen kunnen. Zet 'm op Irma!
    Vrede en alle goeds, Hans-Peter

PS Vézelay lees ik? Nou, dan loopt Maria Magdalena wel een stukje met je mee, Irma... moet je wel oppassen met tuinmannen ;-)
  7. Bernice & Ragnar:
    2 september 2014
    He wat vervelend voor je Joost. Knap dat Irma alleen doorwandelt, zonder bagage lijkt me dat wel fijner. Geniet van de avonden samen en Joost succes met de zoektochten naar le chat du jour.
    Groetjes,
    Bernice & Ragnar
  8. Arie & Liesbeth:
    2 september 2014
    jammer, jammer. Maar toch goed dat jullie nog een tweede poging hebben gedaan. Anders had je er vast achteraf spijt van gekregen. Ik hoop dat jullie toch de komende paar dagen nog intensief mogen genieten. Al was het maar van het eten en drinken. En als jullie niet al te lang wachten, kunnen jullie hier ook nog van een glaasje Chablis komen genieten. Nog een tip: het bier van de brouwerij uit Vezelay vond Arie niet te versmaden. Het Duitse bier kan hem nu nog maar matig bekoren.
  9. J.teunis:
    Hoi Joost,

Irma en Joost,
    Wat een dikke pech. Laat jullie vakantie er echter niet door verpesten. Maar beter de bezemwagen in Frankrijk te zijn dan die in Tilburg.
    Irma gaat denk gestaag door dat lees ik uit jullie verslagen. Dus geniet van het uitzicht vanuit de bezem wagen en houd Irma fit, gr van de beker en schaalhouder.