Weer op pad.

5 september 2014 - Varzy, Frankrijk

Doordat we 2 nachten in Varzy doorbrengen en mijn been wel voor een wandeling te porren was, kon ik de etappe van vandaag fijn bagageloos samen met Irma wandelen. Dat ging gelukkig prima, maar morgen stap ik toch weer in de auto in het kader van het bagagevervoer en de ravitaillering. De wandeling was dit keer niet erg boeiend en behalve een kapel, een pad op het pad en na afloop de aanblik van een pelgrim die zijn paard pontificaal voor een chambres d'hôtes had geparkeerd, valt daarover eigenlijk weinig te melden. Morgen wandelt Irma van Chateauneuf-Val de Bargis naar La-Charité-sur-Loire waar we morgen zullen overnachten. Tenminste, als zij de copieuze maaltijd die onze gastvrouw had bereid goed heeft verwerkt.
Mijn blessure bood me gisteren verder nog de uitgelezen kans om het in Bazoches gelegen optrekje van militair, verlicht schrijver en vooral vestingbouwer voor Lodewijk XIV; Vauban te bezoeken. Een prachtig slot met een dito inventaris dat ik nagenoeg voor mezelf had. Voor even heeft dat ook wel iets. Het object dat me het meest intrigeerde was de overdekte draagstoel van de maréchal. Ongetwijfeld omringd door een escorte mochten 2 ezeltjes de brave man van hot naar her slepen door heel Frankrijk en dan natuurlijk met name de grenssteden. Enorme afstanden en dat over wegen die in de regel die naam nog niet verdienden en in een tempo dat vermoedelijk lager lag dan wat wij (Irma tenminste) nu halen. Hij was dan ook niet veel thuis, maar kon (volgens het informatiebordje) wel werken in zijn kleine hokje. Hoe dan ook: het kasteel is een aanrader, al was het alleen maar vanwege de geweldige blik op Vézelay die je vanuit kasteel en tuinen hebt. Bourgondië op zij mooist!

1. Hans-Peter:
    6 september 2014
    Dag lopers,

Vandaag is mijn grote dag...
    Denken jullie aan mij, dan denk ik aan jullie. Dan ligt er een lijntje van Frankrijk naar Delft.

Vrede en alle Goeds,

Hans-Peter
  2. Sissy:
    8 september 2014
    Wat fijn dat jullie toch weer samen gingen lopen!! Gezellig!
    Beterschap verder.
  3. Angelique:
    9 september 2014
    Hoi lieve Irma en Joost,

Lijkt me heerlijk die prettige bijkomstigheden van een blessure, zoals reizen zonder zware bepakking en af en toe gelegenheid om eens een leuk kasteeltje te bekijken.
    En Irma, 'we nemen het zoals het komt' klinkt eigenlijk best pelgrimachtig, toch?
    We zullen vanavond een borrel op jullie drinken.

Liefs,
    Angelique