weer thuis

13 augustus 2014 - Tilburg, Nederland

Allereerst willen we jullie danken voor jullie medeleven! Het was heel bijzonder om te merken dat er zoveel vrienden en bekenden zijn die de blog hebben gelezen en ons een hart onder de riem hebben gestoken. Tijd ook om ook iets anders dan de loftrompet over Frankrijk te steken. En nee, nog steeds geen commentaar op de keuken, de wijn of het landschap, daar hebben we nog steeds geen genoeg van (hoewel ik moet bekennen, dat ik dit verslag onder het genot van een 'im Barrique gereiften' Dornfelder -de insiders weten: een mooie 'Anselmann'- schrijf). Het betreft de terugreis met de in de reclame altijd zo luid bezongen Thalys, aangevuld met dat andere hogesnelheidsmonster, de tgv. Gezegd moet worden, dat de reis inderdaad supersnel verliep, dus aan die belofte wordt voldaan, voor de rest is het huilen met de pet op. Weinig been- en al helemaal geen bagageruimte in de Thalys en het eersteklas rijtuig van de tgv was uit 1993, verklaarde dat de aanbieding? Het verklaarde in ieder geval de krakkemikkige stoelen die voor mijn rug niet echt ideaal waren. Gelukkig waren we met een uur en en kwartier vanuit Rethel in Parijs, uitgezwaaid door Irma en Leon, die ons na twee heel fijne dagen bij hen in het voormalige stationnetje van la Hardoye ook nog naar Rethel hebben gebracht. Joost had bedacht, dat je met vertraging altijd rekening moet houden, ook als je met de tgv reist. Ik vermoed dat het meer te maken had met een mogelijke tusenstop in Parijs... niet alleen wij eten en drinken graag, wat een aantal goede lunchtips van Parijskenners L&I opleverde. Terminus Nord serveert een heerlijke bouillabaisse, die Joost moest testen, omdat hij de kenner is, die dit gerecht heel graag bij ons visrestaurant in Tilburg eet. Niets ten nadele van Kok Verhoeven, maar dit soepje was toch nog een slagje lekkerder. Ik had de simpele vorm, alleen een vissoepje. Ik hoor de lezer denken: zoveel eenvoud naast dat eetgeweld van Joost?! Maar nee, ik heb gewoon twee voorgerechten gegeten, iets dat ik geleerd heb van die andere twee lekkerbekken in onze familie, Lisette & Wim. Na een prima filet van rode poon op een bedje van gecaramelliseerde caponata en een zandtaartkoekje met parmezaan (wel iets te veel smaakjes in één gerecht) heb ik dus genoten van het soepje. Ik verbeeld me overigens, dat mijn rouille lekkerder is! De Luberon (jawel, Andreas!) voorzag ons van een bijpassende rosé, zodat we ons verblijf in Frankrijk op passende wijze hebben afgesloten. Het verbaasde ons dus ook enigszins, dat het Joost waarschijnlijk ook nog gelukt is om in die paar weken vol culinaire belevenissen ook nog een paar kilo's te verliezen...... Na het dus aangename oponthoud in Parijs door naar Tilburg, naar de kat van de dag, onze MiMi (en haar lieve oppas Eline natuurlijk! ). Onze zwart-gouden wollie heeft onze terugkeer aanzienlijk prettiger gemaakt. We waren er op voorbereid dat ze ons niet meer zou kennen, haar pea-brain reikt, zo vermoedden wij, immers niet verder dan een week terug. Maar niets bleek minder waar: na een korte zolderfase was ze niet meer van ons weg te slaan, ze communikatte volop, deed er alles aan om constant geaaid te worden en dit proces duurde tot diep in de nacht.....dit alles neemt de pijn van Joost niet weg, maar verzacht deze weldegelijk!
Hoe nu verder? We willen kijken of we via een sportorthopeed beter zicht krijgen op de blessure en de mogelijkheden om onze tocht toch nog te hervatten. Als het verantwoord is, zouden we daar de draad weer op willen pakken, waar we zijn gestopt, in de buurt van Sezanne, zo'n 50 km boven Troyes. Spanje zit er niet meer in, maar tot Perigeux qua tijd zou nog kunnen, als we over een kleine twee weken weer op pad zouden kunnen. We houden er echter ook rekening mee dat een wandelvakantie er dit jaar niet meer inzit. Dan wordt het gewoon iets anders moois, wensen en ideeën genoeg, dus ook dat komt wel goed.
Ik merk dat we beiden echt vrede hebben met de situatie en op dit moment ook echt de juiste keuze hebben gemaakt. En morgen? Dan eten we weer een gerecht uit de Franse keuken: een heerlijke GROENTENmaaltijdsoep met zelfgemaakte pistou, om nog een beetje in de stemming te blijven......en, lieve lezers, blijf alert, want als er een wandelvervolg komt, dan zullen jullie dat uiteraard snel genoeg merken aan de blogspam die jullie mailbox weer instroomt!!
Nogmaals dank voor jullie interesse voor onze onderneming, van harte zeggen we: wordt hopelijk vervolgd!
Een hartelijke groet van Joost & Irma

1. Hans:
    13 augustus 2014
    Goes te horen dat jullie toch nog wat hebben kunnen genieten. En verder weet ik nu weer iemand waar ik me verre van dien te houden: een sportothopeet...
  2. Claudia:
    13 augustus 2014
    Hi Irma, ik was even in een soort retraite, echt even helemaal los van werk en dus ook verstoken van jouw verhalen, helaas. Tot mijn schrik zie ik dat jullie ondertussen weer in Tilburg zijn. Wat een verhalen, wat een ervaringen. Zo zie je dus dat je in het leven echt niets kunt plannen. Ik ben blij te lezen dat jullie er nu vrede mee hebben, maar ik kan me voorstellen dat je hier totaal geen rekening mee gehouden had.
    Ik hoop dat de sportorthopeed nog iets voor je kan betekenen. Zo niet, als er een deur sluit gaat er een venster open en komen er vast weer nieuwe dromen op jullie pad. Mij lijkt dat jullie een mooie ervaring rijker zijn en dat telt hopelijk straks zwaarder dan de teleurstelling.
    Liefs, Claudia
  3. Jan:
    Hallo Irma, hallo Joost,

ich habe gestern zufällig einen Spruch gehört, der finde ich sehr zu eurem Erlebnis passt und der euch hoffentlich auch ein wenig zum Schmunzeln bringen wird:

„Weißt Du, wie Du Gott zum Lachen bringen kannst? Erzähl ihm Deine Pläne.“ (Blaise Pascal)

Viele Grüße
    Jan
  4. Ad Blommerde:
    13 augustus 2014
    Een "sportorthopeed" - ik moest het een paar keer lezen, maar ik denk dat ik het nu snap.
    Ik hoop dat jullie overtuigd zijn van mijn oprechte medeleven en meegevoelde spijt dat zo moest eindigen. En denk vooral niet dat ik nu ga zeggen dat je dan ook maar aan deze kant van Frankrijk had moeten wandelen. Alleen al niet omdat hier de zomer maar niet op gang wil komen en we de koudste en natste juli/augustus hebben "sinds eeuwen". Daar krijg je het zeker van op je schenen.
    Hetgeen me herinnert aan een Sinterklaasgedicht dat ik ooit (in de last minute voor de pakjesavond) bij elkaar gerijmd heb, en waarachtig nog terug kon vinden. Voor jullie. Mutatis Mutandis.

SCHEENBEEEN

De pijn aan het been
    was nog steeds heel gemeen
    bij de aankomst te Aarlanderveen.

“Een bekend fenomeen”,
    zag de dokter meteen.
    Het was – naar het scheen –
    de zeen
    van het been.
    “Hier helpt nog alleen
    een week rust te Aarlanderveen.”

Ik wens jullie heel veel rust in Tilburg of waar dan ook. En, misschien toch: tot ziens volgend jaar in La Neylière...???

Ad
  5. Anika:
    Hallo Irma, hallo Joost,

willkommen zuhause! Ich drücke euch ganz fest die Daumen, dass ihr eure Reise fortsetzen könnt.

Lieben Gruß
    Anika
  6. Ad Blommerde:
    P.S.
    Niet dat ik binnen een jaar al zo verfranst ben dat ik La Patrie (zingen met de uithalen van de Marseillaise) door dik en dun zal verdedigen, maar ik moet toch even kwijt dat ik bij redelijk frequent gebruik van TGV tussen Lyon (dat ligt ook in Frankrijk) en Parijs niets te klagen heb over de Franse spoorwegen. Maar die TGV is dan ook geen Thalys (gebouwd met Nederlandse zuinigheid) en, toegegeven, ik heb geen last van zere schenen.

Adieu.

Ad
  7. Nicole canters:
    14 augustus 2014
    lees net jullie laatste verslagen; jammer maar een goed besluit. Hoop dat Alphons en Karin snel een datum prikken om wat bij te eten en te kletsen ook; Bourgondisch over de teleurstelling heen!
  8. Hans en Eileen:
    14 augustus 2014
    Wat fijn te lezen, dat jullie goed zijn thuisgekomen en ook vrede hebben met de ontstane situatie. Een goed idee om een eventueel vervolg open te houden .... Voor ons is het accepteren van wat er gaande is de essentie van het afleggen van de weg naar Santiago de Compostella. Het gaat immers niet om het bereiken van het doel alleen, maar juist ook om het gaan van de weg vanuit een bewuste beleving van alles wat zich tijdens deze 'reis' voordoet. Dit neemt niet weg, dat het onderbreken van jullie reis een tegenvaller is, maar zoals jullie er mee omgaan geeft aan, dat jullie het pad gaan, zoals het is bedoeld. Desalniettemin hopen wij op een voorspoedig en volledig herstel, zodat jullie de wandeltocht naar Santiago de Compostella kunnen hervatten. Heel veel beterschap dus en tot gauw ziens bij een Bourgondisch wijntje dan wel een Frans stokbroodje met idem heerlijkheden in jullie en onze eigen omgeving. Liefs, Hans en Eileen.
  9. Ingeborg Vedder:
    14 augustus 2014
    Ik heb een week geen internet gehad en jullie blog dus niet kunnen volgen. Nu begrijp ik dat de uitdaging van het loslaten nog groter bleek dan verwacht nu jullie je doel om naar Santiago te lopen (voorlopig) ook moesten loslaten. Jammer, maat toch chapeau!
  10. J.teunis:
    Joost en Irma,

Wat een vervelende pech. Iets waar je lang naar uitkijkt zo te moeten eindigen. Irma een goed herstel toegewenst. Gaan jullie na herstel weer jullie droom hervatten?

Joost door de voetbal reageer ik wat laat sorry.

Vr groet JOhan Teunis
  11. Marie-Louise:
    15 augustus 2014
    Ik heb met veel plezier de blogs met alle reisverhalen, leuke ontmoetingen en mooie foto's gelezen. Wat jammer dat het wandelavontuur voorlopig ten einde is gekomen. Hopelijk kunnen jullie de tocht over twee weken voortzetten. Zo niet, dan komt er vast iets anders moois op jullie pad. Fijne vakantie en succes met het herstel.
  12. Esther:
    15 augustus 2014
    Nu jullie thuis zijn, mag ik misschien een persoonlijke mail sturen? Maar ik heb helaas alleen Irma's adres op de han. Dus mocht je een adreswijziging willen krijgen (en natuurlijk een uitnodiging eens naar ons te komen), dan graag een ander email adres op het mijne. Het heeft natuurlijk geen haast. We wonen er hopelijk nog jaren. :-)
  13. Gerdi beks:
    25 augustus 2014
    Hoi Joost en Irma

Ik ben ook weer terug van een (internetloze) vakantie en zie nu pas wt voor ellende jullie hebben gehad. Potverdorie wat moet dat een tegenvaller zijn na zoveel zorgvuldige voorbereidingen. Tekenend voor Joost dat hij met zoveel humor zijn blog blijft schrijven maar ik kan niet anders denken dat er veel pijn bij kwam kijken.
    Ik hoop maar dat het er toch nog een keer van mag komen.
    c' est la vie! ( wat is er trouwens opeens mis met de Fransen? Heb ik even gemist...)