doorstart in de stad van Agamemnon/Chrestien

26 augustus 2014 - Troyes, Frankrijk

Goed nieuws! Vandaag zijn we aangekomen in Troyes, de wijze waarop stuitte ons eigenlijk tegen de borst, maar onze blauwe pijl heeft goede diensten bewezen, wat betekende dat we zo'n 20 dagetappes binnen 6 uur hebben afgelegd.... Kortom, we zijn met de auto naar het beginpunt van onze doorstart gereden, laten de voiture aldaar achter en gaan morgen te voet verder. Joosts blessure lijkt hersteld; de huisarts schreef rust en een stevige zwachtel voor, om het vocht te verwijderen. Dit werkte zeer goed en met een soort sportsteunkous, aangemeten door Greg van Hest himself (voor de kenners - hij heeft bij ons om de hoek een hippe 'runshop' -) gaat Joost het weer proberen.
Wat gaan we doen? Ons plan is om van Troyes nog naar Perigueux te wandelen, dat is een tocht van zo'n 5 weken. Tot maandag zijn we, als alles goed gaat, nog echte pelgrims. Het boekje van het Franse Santiago genootschap brengt ons weer naar onvermoede oorden en we hopen iedere avond een goed onderdak te vinden. Vanaf maandag wordt het gemakkelijker. We zullen na aankomst in Vézelay twee nachten bij Paul en Wieneke blijven, zeer verantwoord, hoor ik jullie denken, ze nemen wat meer rust. Klopt! Maar dit doen we vooral ook omdat het leuk is om hen te bezoeken (en Joost hoopt dat een bezoek aan Paul een legitieme reden voor een sigaar is...). De week daarna is al geboekt, we worden toch een beetje toerigrims (de schelpen zijn dan ook thuis achtergelaten...) Maar het moet gezegd: we zullen nog wel onze eigen bagage dragen om niet helemaal van het padje te raken. De reisorganisatie heeft voor ons wel al alle overnachtingen geregeld, dat scheelt gedoe en vooral een slaapzak in de rugzak ( min 985 gram). Spanje gaat het dus niet meer worden, de tijd zou heel krap worden en we moeten natuurlijk ook kijken of het goed blijft gaan met Joosts been. Als dat zo is, boeken we steeds een week bij en zullen we eind september/ begin oktober in Perigueux aankomen. Vandaar gaan we dan met de trein (of met de auto??) terug naar Troyes. Mocht het lopen ons super bevallen, dan kan het zijn dat we nog een weekje doorlopen, maar dat staat nu nog in de sterren. We hebben allebei veel zin om weer te gaan lopen, onthaasten is daarbij wel het kernwoord voor mij. Onthechten zit er zo niet echt meer in, waarmee onze vraag in Cumières, wat we nu eigenlijk zijn, wel is beantwoord....Zelfkennis is ook iets!
Was er dan niets moeilijk? Jawel: het achterlaten van onze MiMi, wat alleen dierenliefhebbers zullen begrijpen (sorry Theo!) We zijn wel direct op zoek gegaan naar nieuwe kandidaten voor ons album le chat du jour. Een zwarte schoonheid liet zich nog net fotograferen, voordat ze wegvluchtte voor een .... aangelijnde hond! Maar ook ons onderkomen staat in het teken van de kat, de eigenaresse van de b&b heeft ook een kattentik, die blijkt uit een huis vol keramieken en anderssoortige kunstvaardig gemaakte wezens. Morgen maken we nog een foto. Dan was er nog de Ruelle des Chats in het middeleeuwse centrum van Troyes. Prijsvraag voor onze lezers: waarom heet dit straatje zo? Wie het goede antwoord weet mag samen met ons begin oktober in Troyes eten! (Uiteraard op onze kosten, reiskosten wel voor eigen rekening....) De stad is trouwens echt een bezoek waard, prachtige middeleeuwse huizen en wel 10 in oorsprong middeleeuwse kerken. Joost constateerde dat één straat in Troyes meer historie heeft dan Noord- en Zuidholland bij elkaar. Tja..... De titel van ons verhaal verwijst naar nog meer interessants, daarover meer bij een goed glas wijn in het restaurant in de Ruelle des Chats... Langzaam is het pelgrimsbedtijd, binnenkort weer een update.

1. Marco:
    26 augustus 2014
    Geweldig dat jullie de stoute steunkousen weer aantrekken en verdergaan met jullie culinaire wandeling! Hopelijk zit het weer een beetje mee. Onthaasten zal prima gaan bij Paul en Wieneke, al vind ik hun dorp wat druk. Er komt elke dag wel een boer met een trekker langs, die hinderlijk toetert. Flavigny daarentegen is rustiger want er mogen geen auto's in. Daar lopen ook heel aardige katten! Veel wandelplezier!
  2. Mischa:
    26 augustus 2014
    Mmmmmm een lekker etentje ergens in de buurt van mijn verjaardag, lijkt me wel wat. Doordat de gebouwen erg dicht op elkaar zijn gebouwd en de daken met elkaar vervlochten zijn, kunnen Katten in die straat van het ene dak naar het andere dak (hij schreef eigenlijk over zolders ipv daken) springen zonder gevaar dat ze zouden vallen, althans volgens Lucien Morel-Payen.
    Leuk dat jullie weer verder gaan en blijf van die leuke verhalen schrijven.

Mischa
  3. GuidoD:
    27 augustus 2014
    Goed om te lezen dat jullie door kunnen gaan! Ben zelf net terug uit een dorpje genaamd Bénévent l'Abbaye alwaar de bekende schelp mij deed vermoeden dat jullie daar ook doorheen komen.
    Succes met de reis en blijf vooral schrijven:-)
  4. Claudia:
    27 augustus 2014
    Hallo Irma, wat heerlijk om te lezen dat jullie de draad en de wandelschoenen weer oppakken. Dat moet een goed gevoel geven. Ik wens jullie vanuit een zonnig Nijmegen goed weer en een vrolijk gemoed. Ik verheug me erop jullie verhalen weer te lezen.
    Groetjes, Claudia
  5. Angelique:
    Ha lieverds,

Goed om te horen dat jullie weer op pad zijn. Hebben gisteravond nog over jullie gesproken in de kroeg, maar alle opgeworpen vragen zijn inmiddels beantwoord. Wij zijn terug uit Kopenhagen - alwaar ik via sms op de hoogte werd gehouden van de perikelen rond Joosts scheenbeen - en zijn sinds deze week weer aan het werk (lijkt me leuke info voor jullie :)). Maak er wat moois van en schrijf af en toe zo'n mooi verhaal voor ons.
  6. Theo:
    27 augustus 2014
    Fijn dat jullie weer gestart zijn! Ik hoop dat jullie (weer) kunnen genieten van al het moois om jullie heen en dat de spieren, botten, pezen enz. het mogen houden!
    LG, Theo
  7. K-J:
    27 augustus 2014
    En ik kan me alleen maar aansluiten bij alle bovenstaande reacties! Leuk om jullie stukjes weer te gaan lezen! Anders verveel ik me zo hier op school... ;-)
    K-J
  8. Alphons:
    Antillenburgers!

Een goed besluit, al was het maar om Marigny weer eens te bezoeken. Heb ik het goed begrepen dat ik niet de enige volgeling van Iman Wilkens ben? Dan zijn jullie nu dus eigenlijk in Mycene!

Alphons
  9. Nicole canters:
    27 augustus 2014
    Rue Maillard au XVe s. , ses habitants prennent vite l’habitude de l’appeler « ruelle des Chats », devenu son nom officiel : «les toits, à force de se contempler depuis des siècles, ont été pris de tendresse réciproque… Les chats peuvent passer d’un grenier à l’autre sans risquer de faire un faux pas. »
  10. Els:
    27 augustus 2014
    Heel veel wandelplezier en ik hoop zo dat alles nu goed blijft gaan!
    Groetjes,
    Els
  11. Andrea:
    27 augustus 2014
    Super! Ich freue mich ganz doll fuer euch dass ihr wieder unterwegs seid. Weiter so!
    Andrea
    P.S. und es gibt wieder interessante Geschichten...
  12. Annie tomesen:
    27 augustus 2014
    Goed om te horen en veel wandel plezier, ik hoop voor jullie dat het weer nog een beetje mee zit en het nog een fijne tijd wordt
    lieve groetjes tante Annie
  13. William:
    27 augustus 2014
    Fijn, dat jullie de reis kunnen vervolgen, weliswaar met steunmiddelen, maar toch. Ik hoop dat alles nu voorspoedig zal verlopen.