Nog onduidelijk.

9 augustus 2014 - Reims, Frankrijk

We zijn weer terug waar we 3 dagen geleden ook waren; in Reims. Of, wanneer en hoe we verder gaan is nog onduidelijk. De arts in Epernay bevestigde wat we eigenlijk al wisten: vermoedelijk is de scheenspier overbelast en in de regel betekent dat 2 of 3 weken rust houden. Omdat we nou eenmaal bezig zijn met een voettocht naar Santiago gaf ze verder aan dat ook verder lopen met pijnstillers mogelijk zou moeten zijn en schreef meteen een forse dosis pillen en een gel voor. Niets schokkends dus, maar wel voornamelijk symptoombestrijding met het risico op een permanente blessure bij verder forceren. Het leek ons een goed plan om door te reizen naar het zo'n 100 km verderop gelegen Troyes om daar nog wat rust te pakken en de dagen daarna met enkele korte etappes de wandeldraad weer op te pakken, maar helaas; vervoer per trein of bus daarheen bleek niet te regelen. "Vous comprenez: des vacances......" Dan maar gekozen voor de andere optie, met de trein terug naar Reims en vandaar met de regiobus verder naar Troyes. Op zich geen probleem, maar in de vakantieperiode en dan ook nog in het weekend bleek ook dat geen briljant plan te zijn. Morgenmiddag of maandagochtend zouden we de bus naar Troyes kunnen nemen, maar dat lijkt tamelijk zinloos zolang de pijnstillers niet echt aanslaan. We zullen die tot morgenmiddag de tijd geven. Leon en Irma hebben ondertussen nog een alternatief plan aangedragen: even een paar dagen bijkomen in hun een uurtje rijden van Reims gelegen stationnetje en dan maar zien hoe verder te gaan. Een prachtig aanbod en een mooie uitwijkmogelijkheid! Morgen besluiten we of we onverdroten maar misschien wat overmoedig naar Troyes vertrekken of dat we gaan voor even bijkomen en het heroverwegen van het wat en hoe van onze tocht.
Het grote slachtoffer van al deze been- en logistieke perikelen is helaas weer de kat van de dag die wij ditmaal slechts vanachter de tralies van zijn/haar draagbakje konden aanschouwen maar niet meer fotografeerden.
Dank overigens nog voor alle steunbetuigingen! Die hebben ons echt goed gedaan.

1. Jan:
    Hallo Irma und Joost,

ich wünsche euch ein gutes Weiterkommen trotz der Probleme!!

Viele Grüße
    Jan
  2. Theo:
    9 augustus 2014
    Linksom of rechtsom, kies op het gevoel. Een paar dagen rust kan echter voor de toekomst een voordeel zijn.
    Ik leef met jullie mee!
    LG
    Theo
  3. Hans en Eileen:
    9 augustus 2014
    Hoi Irma en Joost, de blessure doet me heel erg denken aan de tijd, dat we ons voorbereidden op het lopen van de marathon. Eén van de hardlopers kreeg toen scheenbeenvliesontsteking. Wat ik me nog herinner is, dat hij er Cajaputi-olie op smeerde, aanvankelijk ter genezing en later ter voorkoming van nieuwe klachten. Ik herinner me ook, dat deze olie erg goed hielp. Om jullie vast op weg te helpen heb ik even op internet gezocht en dat leverde het volgende merk met bijbehorende beschrijving op: Minyak Cajaputi olie Cap Gajah. Deze zorgt voor snelle pijnverlichting. Sportmasseurs gebruiken de olie bij (sport)blessures vanwege de dieptewerking, een goede doorbloeding en snelle pijnverlichting. Mogelijk hebben jullie hier iets aan. In ieder geval heel veel beterschap toegewenst en wij hopen met jullie mee op een snelle genezing, zodat jullie de pelgrimage kunnen voortzetten. Liefs, Hans en Eileen.
  4. Andreas:
    10 augustus 2014
    Sterkte met lijf en leden, gevoel en verstand en het vinden van de goede weg (al dan niet in overdrachtelijke zin)! En geniet ondertussen nog van zomers Frankrijk.

Groeten, Andreas.
  5. Esther:
    10 augustus 2014
    Wat een bekende klacht en zo verschrikkelijk vervelend voor je Joost. Ik herinner me van een van de vierdaagsen en van bergtochten dat je ook op je scheenbeen pijn kunt voelen. Ik hoop dat je met alle goede raad en een beetje rust toch verder kunt gaan richting jullie eindbestemming. Je hebt wat tijd genomen om deze tocht te volbrengen, misschien moet je nu pas op de plaats maken om over enkele dagen toch goed verder te kunnen. Sterkte met beslissen. Het is goed om te lezen dat jullie ondanks tegenslag toch weer van alles om je heen genieten. Dat is leven!
  6. KoosvanGorp:
    10 augustus 2014
    Gelukkig niet iets heel ernstigs maar niet volgens de planning.
    Wat je broer voorstelde lijkt me een goed plan.
    Nu nog een raad van mij belast je been zo min mogelijk en neem de tijd om het te laten herstellen. Je benen zijn zo belangrijk.....
    Nu is het even [klote] sorry maar achteraf ben je blij.
    Jullie hebben de smaak van de Pelgrim geproefd en ga volgend jaar
    een stukje verder.
    Veel sterkte en lieve groeten van Koos en Helen.
  7. Alphons:
    Antillenburgers,

Ik had verwacht (maar niet gehoopt) dat rugproblemen jullie eerste zorg zouden zijn...
    Volgens kenners in mijn omgeving (en dat zijn er nogal wat) gaat het hier om overbelasting van de musculus tibialis anterior, de voorste scheenbeenspier, die waarschijnlijk al geïrriteerd was doordat de normale belasting (naar de koffieautomaat en terug) werd vervangen door flinke dagmarsen. De arts die jullie raadpleegden had het helaas goed: ongeveer drie weken rust (-:
    Hopelijk en waarschijnlijk hebben jullie een plan B voor dit soort tegenslagen? In ieder geval veel sterkte gewenst en maak in de tussentijd ook eens een foto van een terrier?

Alphons
  8. Ton:
    10 augustus 2014
    Hoi Irma en Joost, wat een pech is dat. We hopen dat jullie op 1 of andere manier toch verder kunnen met jullie plannen. Ton, Trudi, Neeltje en Stijn.
  9. Arie & Liesbeth:
    10 augustus 2014
    dat is een echte tegenvaller, en nog pijnlijk ook. Ik kan me voorstellen dat een verblijf in het vakantiehuis van je broer een goede tussenoplossing is. Vooral niet gefrustreerd zijn en dan nu maar een paar weken kiezen voor het 'gourmandschap'. Dan de rugzak weer op en lopen tot zover jullie komen. De rest van het traject doen jullie dan gewoon later. Geniet van la douce France! Arie weet trouwens ook uit de militaire dienst dat voor deze blessure 2 tot 3 weken staat. Maak er het beste van. We leven met jullie mee. Arie en Liesbeth
  10. Arie:
    10 augustus 2014
    en ik weet ook, dat je naar die twee a drie weken zonder probleem oefening steunzool en ander leuks (nog acht maanden infanterie) kon lopen...
  11. GuidoD:
    11 augustus 2014
    Wat een pijnlijke tegenvaller! Hopelijk doet de combi rust-pijnstillers je goed en kunnen jullie je reis te voet vervolgen. Sterkte!
  12. Marcus:
    11 augustus 2014
    Veel sterkte met het maken van de juiste afweging. En ondertussen genieten van wat je wel kunt natuurlijk.